Slik skifter du dekk

Denne artikkelen er hentet fra kna.no

Mange sverger til dekkhotell og bilverksteder, men for de aller fleste bilister er jobben med å legge om dekkene innen rekkevidde dersom man ønsker å legge ned en egeninnsats. Slik går du frem om du ønsker å gjøre jobben selv.

1: Sjekk dekkene  

Før du setter i gang bør du se nøye på dekkene du skal sette på. Er det synlige skader? Er slitasjen jevn? Sistnevnte kan være tegn på feil hjulstilling eller feil lufttrykk. Mål også mønsterdybde som på bilde

På sommerdekk er kravet minst 1,6 millimeter, men KNA anbefaler minimum 3 millimeter.

På vinterdekk er kravet 3 millimeter, men KNA anbefaler minimum 4 millimeter.

Nærbilde av verktøy som måler mønsterdybde på dekk

2: Forberedelse

Begynn med å sette bilen på et jevnt og flatt underlag med parkeringsbremsen på. Sett den gjerne også i gir eller “park” om bilen har automatkasse.

3: Løsne hjulbolter

Før du løfter bilen med jekken må du løse hjulboltene/hjulmutterne med en latarm eller tilsvarende verktøy som på bildet. Hjulet skal fremdeles stå fast – ikke løs boltene/mutterne mer enn en halv omdreining. 

Dekk med verktøy som løsner bolt

4: Jekke opp bilen

Om du som på bildet under velger å bruke bilens originaljekk bør du forsikre deg om at bruker den i tråd med fabrikantens instruksjoner. Se i bilens håndbok dersom du er usikker. Husk å aldri bevege deg under en bil som hviler på en jekk – om uhellet er ute kan du påføre deg selv store klemskader.

Nærbilde av jekk under bil

5: Løsne hjulet

Med bilen trygt plassert på jekken løsner du hjulboltene/hjulmutterne helt. Nå kan du løfte av hjulet

Dekk som er løsnet fra bilen

6: Marker dekket

Før du lagrer dekket for neste sesong bør du markere det slik at du vet hvilken plassering dekket har. I utgangspunktet skal dekket tilbake på samme plass neste sesong. Det finnes praktiske plastmerkelapper for dette, men du kan også skrive på siden av dekket med en pen.

dekkmarkør

7: Smøring

Mens hjulet er av kan du med fordel smøre både gjenger og kontaktflater med et tynt lag kobberfett.

Hånd som sprayer på dekkbolter med sprayboks

8: Ikke forveksle boltene

Husk at noen biler bruker ulike hjultbolter/hjulmuttere på sommer- og vinterhjul. Å forveksle disse kan lett føre til felgskader og kan i verste fall være farlig.

hjulmutter

9: Fest det nye dekket

Skru fast hjulet så det sitter fast før du senker bilen ned igjen og fjerner jekken.  

festing av hjulmuttere etter bytte av dekk

10: Bruk momentnøkkel

Hjulboltene/hjulmutterne skal strammes til med et bestemt moment ved hjelp av momentnøkkel. Dette varierer fra bil til bil – sjekk håndboken. Husk at du bør etterstramme etter du har kjørt noen titalls kilometer. 

Momentnøkkel som fester hjulmuttere på dekk

11: Sjekk trykket

Siste oppgave er å kontrollere dekktrykk. Dette kan gjøres på de fleste bensinstasjoner om du ikke har mulighet for dette hjemme. Riktig dekktrykk finner du i instruksjonsboken, men tidvis også på innsiden av tanklokket eller i døråpningen.  

mann fyller luft i bildekk

12: Vask dekkene før lagring

Før du kan si deg helt ferdig bør du vaske hjulene som skal lagres og fjerne steiner slik at de er klare til neste sesong. Dette er heller ikke dumt å kontrollere mønsterdybden når du først holder på.

Hånd vasker bildekk og felg med gul svamp